Gaan we terug naar elektrische auto’s met range extender? Ooit was dit soort auto redelijk gangbaar, vooral omdat we toen een veel minder goed ontwikkelde batterijtechnologie hadden als vandaag. Zo was er de Chevrolet Volt/Opel Ampera, maar ook de BMW i3 REX en de Fisker Karma, die Karma Revero heet sinds het bedrijf onder Chinese vlag vaart. Recenter heeft ook Mazda deze technologie omarmd: de MX-30 e-Skyactiv R-EV werd begin 2023 bij ons gelanceerd en is uitgerust met een wankelmotor van 0,8 liter die de batterij voedt. Ford en Stellantis werken eveneens aan dit soort modellen.
Elektrische auto’s met range extender (of EREV, voor Electric Vehicle with Range Extender) zijn in feite een vorm van oplaadbare elektrische auto’s, maar waarbij de hoofdzakelijke energiebron elektriciteit is en niet de verbrandingsmotor. Dit onderscheidt ze van plug-in hybride auto’s (of PHEV). Over het algemeen hebben de batterijen van EREV’s een capaciteit die dubbel zo groot is dan die van een plug-in hybride, maar ook slechts de helft is van die van een hedendaagse elektrische auto. Bovendien vergroot een verbrandingsmotor de actieradius door een generator aan te drijven die stroom produceert om de batterij op te laden en het voertuig aan te drijven.
Druk
Fabrikanten lijken er steeds meer van overtuigd dat dit autotype geschikt is als overgangsinstrument naar de elektrische auto, omdat “ze zich gedragen als elektrische auto’s en niet als auto’s met verbrandingsmotor”, aldus Jim Farley, CEO van Ford. Het doel: druk uitoefenen op Amerikaanse en Europese regelgevers, omdat EREV’s elektrische auto’s zijn en, hoewel de batterij kleiner is, 95% van de ritten elektrisch worden afgelegd.
Advertentie – lees hieronder verder
Toch lijkt Europa de auto’s met range extender al als elektrische modellen te beschouwen, aangezien ze onderhevig zijn aan de nieuwe invoerrechten die begin juli zijn ingevoerd en normaal gesproken alleen van toepassing zijn op 100% elektrische auto’s.
China als vertrekpunt
Momenteel zijn elektrische auto’s met verlengde actieradius (EREV) een Chinese specialiteit. Daar hebben ze een steeds groter marktaandeel in de categorie van de zogenaamde “nieuwe energievoertuigen”, zoals elektrische auto’s of plug-in hybrides. In 2023 waren EREV’s goed voor een kwart van de plug-in hybrides, een stijging van meer dan 10% marktaandeel in nauwelijks twee jaar volgens gegevens van het IEA (International Energy Agency).
De grote specialist in deze sector is Li Auto, een fabrikant van luxueuze SUV’s die alleen al in de eerste vier maanden van dit jaar 106.200 EREV’s heeft verkocht. De SUV L9 heeft bijvoorbeeld een batterij van 52,3 kWh die goed is voor 240 km actieradius en een range extender in de vorm van een 1,5 liter-motor. Maar Li Auto is niet de enige en merken als Avatr, Neta en Voyah hebben ook EREV’s gelanceerd, terwijl Xiaomi eveneens een EREV-optie voorbereidt voor hun volgende SUV. Tot nu toe blijven de Europese fabrikanten gefocust op plug-in hybride technologieën, maar ze zouden snel kunnen overschakelen indien Europa deze voertuigen accepteert, vooral door hun samenwerkingen – Volkswagen en Xpeng, Audi en SAIC of Stellantis en Leapmotor, waarvan de SUV C10 op onze markten wordt verwacht. Stellantis ontwikkelt ook een EREV-versie van de elektrische Ram pick-up, een versie die gereserveerd zal zijn voor de Verenigde Staten (met V6 benzinemotor en een batterij van… 92 kWh).
Een oplossing?
Voor fabrikanten en sommige waarnemers zouden elektrische auto’s met range extender een goede manier zijn om klanten te overtuigen die niet langer met een beperkte autonomie te maken hebben.
Maar niet iedereen ziet EREV’s op dezelfde manier. BMW heeft zich eerder kritisch uitgelaten over deze oplossing, die de Duitse autobouwer financieel onlogisch vindt. De CEO, Oliver Zipse, zei onlangs tegen een panel van investeerders dat plug-in hybrides een goed compromis vormen en dat het niet mogelijk is om de batterij nog groter te maken en tegelijk een verbrandingsmotor te behouden, en tegelijk de verkoopprijs aanvaardbaar te houden, en dus de rentabiliteit.
Niettemin heeft de kwestie alle kans om nog een tijdje bestudeerd te worden, want binnenkort zullen plug-in hybrides te maken krijgen met een herziening van de emissietests, die door Europa als onrealistisch worden beschouwd. De autoriteiten overwegen hun WLTP-verbruik te verdrievoudigen, wat hen in veel landen fiscaal gezien in een zeer slechte positie zou brengen.
Hoe moeten we de EREV’s bekijken? Waarschijnlijk als een andere brug naar de elektrische auto. Hun belangrijkste voordeel ligt in de totale actieradius. Maar hun rendement is niet bijzonder indrukwekkend. Een voorbeeld? De Voyah Free maakt gebruik van een 56-liter tank met een batterij van 33 kWh die niet meer dan 160 km actieradius zou moeten bieden. Maar met de tank van 50 liter zou hij een actieradius van 700 km moeten hebben, wat neerkomt op een verbruik van 8 l/100 km. Dat is best veel. De BYD Han DM-i heeft daarentegen een grotere batterij en kan tot 242 km afleggen in elektrische modus en nog eens 1.158 km met behulp van de verlengde actieradius (50 liter), wat resulteert in een verbruik van 4,3 l/100 km. Het is dus duidelijk: EREV’s zullen onze CO2-uitstoot niet verkleinen. Het blijft dan ook te bezien hoe de nieuwe Europese autoriteiten de zaken zullen evalueren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be